Bij binnenstedelijk bouwen kan de logistieke uitdaging complex zijn. Bouwers zijn bij uitstek creatief en vinden de mooiste oplossingen. Wel vraagt dit soort creativiteit om bewustzijn. Let op dat die prachtige oplossingen niet tot onverzekerde risico’s leiden!
Steeds vaker worden boten ingezet voor opslag of vervoer van materiaal en materieel. Dat betekent dat er wordt gevaren met grotere boten. Ingehuurde pontons moeten eenmalig worden heen en terug worden gevaren. Daarnaast wordt er doorlopend gevaren, naar een hub buiten de binnenstad. Dit voor de toevoer van bouwmateriaal.
Onlangs kreeg onze risicoadviseur Bram Piersma bij een dergelijk werk de vraag hoe zit het dan met de aansprakelijkheid bij aanvaringen met andere boten of kades. Een erg goede vraag, want de gevolgen kunnen groot zijn (denk aan zinken en bijbehorend verlies van het materieel en opruimingskosten).
Hierover is veel rechtspraak, maar ga er in elk geval maar vanuit dat de bootverzekeraar en uw bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeraar minimaal naar elkaar gaan wijzen.
Om te voorkomen dat u letterlijk tussen wal en schip valt denken we graag mee over de manier van contracteren. Daarnaast zorgen we dat er, als het toch misgaat, een slimme vangnetregeling in uw Koninklijke Bouwend Nederland bedrijfsaansprakelijkheidspolis zit.
Hubs, waar vandaan materiaal wordt geleverd dat dezelfde dag nog verwerkt kan worden in de bouw, verdienen nog extra aandacht. Hubs geven naast gewijzigde transportrisico’s natuurlijk ook gewijzigde opslagrisico’s.
Ook hier denken we graag mee over risicomanagement en leveren we doorlopend of projectmatig maatwerk in verzekeringen.
Zo zorgen we er samen voor dat logistieke creativiteit geen financieel drama wordt!